Nathaniël vertelt

Functie: Docent Mobiliteit & Transport

Werken in het onderwijs

“Ik ben vorig jaar begonnen aan het zij-instroomtraject Docent Mobiliteit & Transport. Van jongs af wist ik dat ik automonteur wilde worden en ik heb dit ook jaren met veel plezier gedaan. Maar ik wist ook dat dit lichamelijk niet vol te houden is tot je pensioen. En door privéomstandigheden ging ik meer waarde hechten aan vrije tijd en tijd met mijn gezin. Groot voordeel van werken in het onderwijs is het aantal vrije dagen. Ik had eerst vijfentwintig vakantiedagen, nu heb ik er zestig. Dat is een hele vooruitgang. En vrij betekent echt vrij. Op deze manier heb ik veel meer tijd voor mijn gezin.”

 

Werken vanuit dezelfde normen en waarden

“Het voelde meteen vertrouwd hier. Het christelijke karakter van de school spreekt me aan. We werken allemaal vanuit dezelfde normen en waarden, zoals aandacht voor elkaar en omzien naar elkaar. Dat vind ik ontzettend belangrijk. Mooi dat je hier in de wandelgangen zomaar een gesprek kunt hebben over het geloof.
Ik voel ook dat je als medewerker het vertrouwen krijgt. Ik krijg de ruimte om vragen te stellen, verbeteringsvoorstellen in te dienen en initiatieven te ontplooien. Ik schrijf bijvoorbeeld nieuwe praktijklessen, die nog beter aansluiten bij de leerlingen. Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat onze afdeling voortdurend in beweging is.”

Een band opbouwen met leerlingen

“Ik snap de leerlingen, ik ken het soort jongens dat ik les mag geven. Zo was ik vroeger namelijk ook. Ik hou me niet alleen bezig met de stille jongens of de etterbakken; die vallen namelijk al genoeg op. Ik richt me ook graag op leerlingen waar je je eigenlijk geen zorgen over hoeft te maken, omdat zij het toch wel halen. Ook deze jongens willen gezien worden, zijn blij als ze een complimentje krijgen.
‘Eerst de relatie, dan de prestatie’. Dat is een belangrijk motto bij De Meerwaarde. Een band opbouwen is veel belangrijker dan kennis overbrengen. Hoe krijg je deze jongens aan de gang? Hoe zorg je ervoor dat ze gemotiveerd raken en blijven? Dan moet je eerst weten wie ze zijn en hoe je ze kunt raken.’’

Bekijk ook onze andere verhalen